Hideglevegő bevezetése és szívótölcsér
2006.10.20. 18:39
Hideglevegő(Ram-air) és szívótölcsér
1. Hideglevegő bevezetése (Ram-air)
A légszűrőknél sokkal hatásosabb annak a meggátolása, hogy a motorunk a gépház forró levegőjét szívja be.A legegyszerűbb dolog egy flexibilis cső felszerelése a légszűrőház szívócsonkjára.Ezt a csövet a gépház elülső felébe érdemes elvezetni, lehetőleg minél messzebb a kipufogócsonktól.Ha lehetséges, olyan helyen végződjön a cső, ahol a homlokfalon levegő húz be a gépházba. Jó, ha ezt a helyet nem talajközelben találjuk meg, mégpedig a por miatt. Ha sikerül a csőbe úgynevezett torlólevegőt juttatni (vagyis menetszelet!), azzal enyhén sikerül a motort is feltöltenünk. Ez a feltöltés annyira nem lesz érezhető, hogy a karburátor vagy befecskendező "megbolonduljon", viszont a műszerfalon levő pillanatnyi fogyasztásmérő jól láthatóan mutatja majd az előnyös hatást.A torlólevegő hatása annyira nyilvánvaló, hogy tőlünk nyugatra kit-ben kaphatóak az ehhez való csőtoldalékok.A rendszer elnevezése ram-air.Némelyikük belépőnyílása a köténylemez alatt van, némelyikük a hűtő és a gépháztető között jut ki a hűtőmaszkig.A megoldások változóak, a hatás egyértelműen pozitív.A magyarázat: a hideg levegő sűrűsége nagyobb, azonos térfogatban több molekula -így több oxigén- van jelen.Azonos mennyiségű beszívott benzin-levegő keverék jobban ég el.Ne feledkezzünk meg a hideg levegő beáramlását biztosító cső hosszáról, mely módosítja a legnagyobb nyomatékhoz tartózó fordulatszámot is!Ezt is érdemes tapasztalt szakemberre bízni, vagy mivel filléres beruházás, kikísérletezni.A hideglevegő-hozzávezetés megoldása könnyen kivitelezhető, és a hatásfok-növelő tuningok körébe sorolható: csak pozitív hatása van. Természetesen autótól (csövek elrendezése!) és évszaktól függően oda kell figyelni.Ha a beszívott levegő automatikus hőmérsékletszabályzása nem megoldott, akkor télen a motor lassabb felmelegedésével kell számolni, ami főleg rövid utak esetén gyorsabb elhasználódást, többletfogyasztást jelent.
2.Szívótölcsér
Az optimumok keresésének a gyártáskori elhanyagolására egy ordító példa a szívótölcsérek hiánya.Ez a tölcsér akár a légszűrőház műanyag idomából is, egy darabban kialakítható lenne, mérhető decilitereket spórol a fogyasztásban, és kifejezetten érződik a hatása a nyomatékban valamint a felsőbb fordulatok könnyebb elérésében is(Pörgősebb motor).Előállítása valamilyen meleg-tűrő műanyagból filléres nagyságrendbe esne.Aki tanult áramlástant, tudja, hogy a hirtelen töréseknél (mint a karburátor, szívócső belépő éle) az áramlási csatornában - ebben az alkalmazásban egészen pontosan a belépőélnél - turbulencia alakul ki, ez pedig szűkíti a csatornát. Így, egy 36-os karburátor rögtön a legelején máris 30-asra, vagy még kisebbre szűkül.A kísérletek és a fizika törvényei szerint logaritmikus függvény szerint szűkülő kúpos tölcsér alakra van szükség, mely végül belesímul a karburátor csatornájába (torkába).Ekkor a turbulenciát elkerüljük.Ez az alkatrész boltban nem kapható, egyedileg vagy saját kezűleg kell legyártatni(egy kis munka a műhelyben ;)).Hátránya, káros következménye egyáltalán nincs.
|