Jótanácsok gyorsulóknak;)
2006.08.25. 15:17
A gyorsulásokon résztvevők már órákkal a verseny előtt készülődnek a versenyre és mindent elkövetnek, hogy gyorsabbá tegyék gépeiket. Ilyenkor nagyon sok dolgunk akad, hogy az verdánkból kihozzuk a lehető legjobb teljesítményt.A lehetőségek kifogyhatatlanok a motortuningtól az apróbb teljesítménynövelő fogásokig, csak győzzük türelemmel, idővel, na meg persze pénzzel.A motortuning mellett sok más dologgal is javíthatjuk autónk teljesítményét, ezek közül az egyik a „soványítás”(minél könnyebb az autó annál gyorsabb lesz). Hogyan érhetjük ezt el? Íme: szabaduljunk meg minden plusz súlytól, ami nélkül még jól működik az autó. A legegyszerűbb megoldás a fogyasztásra a pótkerék kivétele, amivel kb 15-20 kg-t is nyerhetünk. Természetesen érdemes az utastérből és a csomagtérből is minden nem létfontosságú dolgot kipakolni pl: mélyládát, üléseket és minden egyéb felesleges cuccost, ami csak a helyet foglalja. Lehetőleg egyedül is legyünk az utastérben arra a pár másodpercre, amíg gyorsulunk.na meg persze ügyeljünk a benzintank ürességét mutató kis lámpára, na nem azé hogy tele legyen a tank,hanem pont az ellenkezőéjért,és hogy ez miért is jó nekünk?Egy átlagos autó tankja,kb 50 literes, ha csak 10 liter benzint hagyunk benne, rögtön nyertünk 35-40 kg-t.A rutinos gyorsulók szinte csak annyi benzint hagynak a kocsiban, hogy éppen elég legyen egy-egy futamra. Persze ez a kevéske benzin nem árt, ha legalább 99+ oktánszámú de maximalisták még növelhetik ezt valamilyen adalékkal is, pl proboost, nitro (adalék), spuri,de persze ennek is van egy kishátulütője: volt már olyan, hogy egy versenyzőnek a cél előtt kifogyott a benzine,és mi van ha ez éppen a döntőben történik?!Na az egy kicsit azért bosszantó.Gyorsulásokon számos egyéb könnyítéssel is találkozhatunk, van aki megválik a ajtóktól, motorháztetőktől és egyéb kaszni elemektől a siker érdekében. Ezekkel azonban nem árt óvatosan bánni, mert a tapasztalatok alapján az ajtók levétele már okozhat némi közutálatot, pár kilóért pedig nem érdemes anyukánk emlegetésére bírni a népet:) Ezekkel az egyszerű dolgokkal kb 50-60 kg-tól is megszabadulhattunk, ami egy alapból 1000 kg-os 100LE-s autónál annyit jelent, mintha hirtelen 5-6 lőerővel izmosodott volna..A könnyítésnek van egy drágább módja is, a kaszni egyes elemeinek üvegszálból való elkészítése, amivel ugyancsak számos kilótól szabadulhat meg járgányunk.Összességében így akár 100 kg-ot is nyerhetünk, ami már igencsak sokat jelent.A könnyű autó és a nagy teljesítmény azonban önmagában még nem elég,ahhoz, hogy jó időt mehessünk fontos a jó tapadás és a teljesítmény összhangba hozása.A nagy teljesítmény és a jó tapadás is elengedhetetlen, hiába van bivaly erős taligánk,ha nem uralod a gépet, ő ural téged, egyszerűen nem bírjuk majd a nagy teljesítményt az aszfaltra juttatni.Ez egy nagy igazság, ezért néha a jó tapadás többet jelent, mint néhány plusz paci: e nélkül lehetetlen jól rajtolni, egy jó rajt pedig már fél győzelem.A legegyszerűbb megoldás a négykerék meghajtás, ám ez csak kevés embernek adatik meg, így hát a gumiválasztásra kell nagyon odafigyelnie. Kisebb teljesítményű autóknál elég egy garnitúra puha utcai abroncs (Michelin, Pirelli, Yokohama stb) vagy valami kopottabb, peresebb téli gumi használata. A téli gumi azért jó választás, mivel az anyaga úgy van kalibrálva, hogy hideg időben (7 fok alatt) legyen a legoptimálisabb a keménysége. Nyáron viszont ez az anyag pont veszít keménységéből, puhább lesz, jobban szétterül az aszfalton, így jobban is tapad. Ha pedig kopott is a gumi, még a barázdák sem akadályozzák meg, hogy minél nagyobb felületen érintkezzen a gumi a talajjal. Persze nem kell rögtön kocsiba ülni, és irány a legközelebbi bontóba leszázalékolt gumikért: sok esetben az is elegendő, ha az autót meghajtó futóművön lévő gumikból engedünk valamennyit. Ha rajtnál kipörög a kerék, ezt mindenképpen érdemes megpróbálni.Nagyobb teljesítménynél viszont már nem lesz elég az utcai gumik általi tapadás, ilyenkor mélyen a pénztárcába kell nyúlnunk egy verseny gumi szett érdekében.Ezekkel a gumikkal már kiváló rajtokat lehet produkálni.A legutolsó lépés a slick gumik használata, ezeken már egy gramm barázda sincs, így 100%-os tapadást nyújtanak.A megfelelő gumiválasztáshoz a jó méret megválasztása is hozzá tartozik, hiszen gondoljuk bele, ha egy gyengébb autóra szélesebb, peresebb abroncsot szerelünk, az valószínűleg nehézkesen fog tudni elindulni, ráadásul lassabb is lesz, hiszen a tengelynek jóval nagyobb erőt kell kifejtenie, hogy mozgásra bírja a kereket.A jó választás a legtöbb esetben a kisebb átmérőjű felni, nagyobb oldalfalú gumival. Így a lecsupaszított autóval, a megfelelő gumikkal és benzin-adalékkal sok reménnyel indulhatunk nyerni.De mind ez semmit sem ér ha egy teljesen gyári verdával indulunk(legfeljebb akkor ha egy ugyanolyan teljesítményű gyári ellen nyomjuk:))Az sem árt ha leadunk pár kilót verseny előtt, ugyan is minden deka számít!;)
|