Az autk
A vilg minden tjn tkrzik az autk a helyi lgkrt s a lehetsgeket, de ltalban azok a kis, vagy kzepes sly, htskerk hajts szemlyautk, alkalmasak erre a sportra, melyek j kezelhetsget biztostanak. Utalvn a sport eredetre, a legkedveltebb tpusok a japn autk kzl kerlnek ki, de ez termszetesen nem szksgszer. Japnban s vilgszerte a leggyakrabban hasznlt tpusok a kvetkezk. A Nissan szmos tpusa, mint pl. Silvia, 180SX, Skyline, valamint a Toyottl a klasszikusnak tekinthet AE86, Soarer, Altezza, a Honda S2000 s a Mazda RX-7. Az amerikai drift versenyeket ugyangy jellemzik ezen tpusok helyi verzija, mint az shonos sportautk. Ford Mustang, Dodge Viper s a Pontiac GTO. A drifterek a vilg tbbi rszn gyakran alkalmazzk a helyi kedvenceket, mint a rgi, MK II -es Ford Escortot, a BMW klnbz tpusait, valamint az szaki terleteken a Volvo 200-as, 700-as sorozatt.Nhny vita folyik arrl, vajon az els kerk hajts jrmvek alkalmasak-e a driftre. Egy definci szerint, a hts kerk nagyobb szgben csszik, mint az elsk. Amellett, hogy nagyon ritkn vlasztjk ezeket az autkat driftelsre, a gyakran hasznlt, a megcsszst elidz kzifk lelasstja s nehezen kezelhetv teszi az autkat. Teht mivel az els kereket hasznljk kormnyzsra s az er tvitelre is, ezek az autk knnyen irnythatatlann vlnak egy egyszer megcsszsnl, mg a htskerk hajts autk knnyedn driftelnek az egymst kvet kanyarokban is. Emiatt a drift defincija szerint gyakran lltjk, hogy az els kerk hajts autk nem alkalmasak a driftre, csak a tlkormnyozottsgra.
Az sszkerk hajts jrmvek teljesen ms szgben s vben driftelnek s ltalban az n. ercssztatst alkalmazzk az autk megindtsra. Ahogy az els kerk hajts autknl, gy az sszkerk hajts autknl is felfedezhet az ellenkormnyzs hinya. A D1 s az egyb professzionlis versenyeken nem engedlyezik sszkerk hajts jrmvek rszvtelt. Mgis, mivel az olyan autk, mint a Subaru Impreza, vagy a Mitsubishi Lancer Evolution talakthatak gy, hogy csak a hts kerekeiket hasznljk, ezltal rszt vehetnek olyan drift versenyeken, ahol tiltjk a hasznlatukat.
Az autk belltsai
Felfggeszts
A felfggeszts egy drift autban nagyon kemny s kzvetlen. A karosszria kialaktsa nagyon hasonlt az utcai versenyutkhoz. Buk ketrecet alkalmaznak a biztonsg s a kocsiszekrny merevtse rdekben. A felfggeszts geometrijt az aut csszs kzbeni irnythatsgnak nvelse rdekben mdostjk. A legtbb autban beptett spirl rugs lengscsillapt (McPherson rendszer) tallhat, mely lehetv teszi a magassg belltst fggetlenl a csillapts mrtktl. Nem ltezik tkletes magassg bellts, vagy rug s gtl kombinci egyik tpushoz sem, de mindegyik piltnak megvannak a sajt kedvelt kombincii. Szmos gyrt knl termkeket specilisan, a drift szmra, lehetv tve sokak szmra, hogy elkezdjk a versenyzst.
Kormnyzs
A kormnyzs mdostsa vitathatan az egyik legfontosabb talakts egy drift autnl. A megnvelt kanyarszg segtsgvel szkebb vben kanyarodhatunk s ez segtsgnkre van a megprdls megelzsben is. Ezt gyakran a fogaslcen, vagy a kormny sszektn elhelyezett alttek, illetve tvtartk segtsgvel rik el, esetleg a tengelyt is mdostjk. A megnvelt kanyarszg gyakran ms talaktst is megkvetel nhny ponton, ugyanis a kerk gyakran beletkzik a futm ms rszeibe, vagy a kls ,vagy bels srvdbe.
Az egyik futm talaktsi md japnban volt npszer, az un Demon Camber, vagy Oni-Kamu , melynek sorn a futmvet extrm kerkdlssel lltottk be. Ezzel a belltssal az aut csszsa nagyon knnyen megindthat, de a stabilits, tapads s az aut ltalnos irnythatsga tern kompromisszumot kellett ktni. Emiatt ez a mdszer kiesett a komoly, teljestmny centrikus belltsi mdozatok kzl. Mindamellett rengeteg aut pl klnbz showkra, melyeken ezt a belltst alkalmazzk az agresszv kinzet rdekben.
Hajtslnc
A legtbb autban sperr-differencil mvet, (LSD Limited Slip Differential) alkalmaznak. A norml, vagy nyitott differencilm er hatsra, amikor a gpjrm tlkormnyozott helyzetben van, kiszmthatatlanul viselkedik. A korltozott csszs diffi segtsgvel, mkds kzben a kerekek kzel azonos sebessggel forognak, lehetv tve a sofrnek, hogy a kocsit tkletesen uralja kigyorsts fzisban. A legkedveltebb diffim a srld trcss differencil, ami kedvelt a minden krlmny kzti folyamatos s hatrozott sszezrs miatt. Gyakran alkalmazzk az n. hegesztett differencilt, ami mind a kt kereket folyamatosan hajtja. Segtsgvel nagyon knnyen megindthat az aut htulja nagy sebessgnl, de rendkvl nehzkess teszi a manverezst kis sebessgnl. Ez radsul a hajtslnc lett is lervidti.
A kuplungtrcsa nagyon ers, kermia-rz tvzetbl, illetve tbb bettbl ll, ami nagyon tarts s lehetv teszi a hirtelen, n. kuplung rgsokat, amivel bellthat az aut egyenslya.
Tapads
Az autkon gyakran ell s htul klnbz gumik vannak, s a sofrknek mindegyikbl rendelkezsre ll nhny garnitra. Mindez azrt szksges, mert egy dlutni drifting sorn elkopik egy teljes kszlet abroncs. Az j kpenyeket mennek elre, a j kormnyzs miatt, htul kemny keverk, gyakran hasznlt gumik gyakran egy nagy adag fstfelhknt vgzik. A sofrk leginkbb ezen hts kerekeikre szeretnnek minl jobb tapads gumikat fltenni. Noha az olcs, kemnyebb gumik nagyon szrakoztatak a kis tapadsuk miatt, gyorsan veszlyess vlhatnak nagy sebessg drift sorn. A kpzettebb piltknak a legnagyobb tapadsi kpessg abroncsokra van szksgk mind a ngy kerkre. A tapads fontos az irnyts s a sebessg megrzshez, valamint a hirtelen berntshoz a megindtsnl.
Motor
A motorokat nem szksges nagyon felhzni, st! Ha a motor tl ers, akkor nagyon nehz lesz uralni az autt a drift sorn. Mindegyik sofrnek megvan a maga kedvence, s a drift autkban a 100 lers motortl egszen az 1000 lers motorig sokflt tallunk. A motorok tuningolsakor inkbb a folyamatos teljestmny leadst tekintik szem eltt, mint a maximum teljestmny elrst.
A motorokat el kell ltni bvtett htrendszerrel is. Nem csak a motorok folyamatos prgetse miatt keletkezik rengeteg h, hanem mivel az aut nem egyenesen, hanem keresztbe csszva halad, cskken a htn traml leveg mennyisge.
Klcsn
Ahogy a drift egyre gyorsabb lett, az aerodinamika is egyre fontosabb vlt. A karosszrit gyakran szlestik, hogy a szles kerekek elfrjenek alatta. Sok authoz kaphat komplett karosszria csomag, melynek segtsgvel a gyri elemek helyre felszerelhetk a szlesebb srvdk s az egyb karosszria elemek. A hts spoilerek s szrnyak ltalban csak a nagy plykra hasznosak, ahol elgg felgyorsul az aut, s emiatt tbb leszort ert ignyel. A motorhoz rkez leveg kritikus, ezrt plusz ventilltorok s leveg bemlk kerlnek felszerelsre.
Munkahely
A nagy erej oldal irny erk miatt a piltnak fontos egy jl tart sportls s leginkbb egy tpontos biztonsgi v. Ez megakadlyozza a vezet elmozdulst, csszklst az lsben s szabad mozgst biztost a kezeknek. A kormny kerk viszonylag kicsi, klnleges, csszsgtl bevonattal elltott s tkletes kr alak. Ez meggtolja, hogy a kormny kicssszon a keznk kzl az erk hatsra, illetve lehetv teszi, hogy az nbell futm segtsgvel szabadon prgessk s egy adott pontnl megragadhassuk azt.
Clszer a kzifket is talaktani. A karon tallhat gomb, ltalban t van alaktva, meggtoland azt, hogy a kar a fels, behzott pozciban maradjon. Teht akkor kell megnyomni, ha valban rgzteni szeretnnk az autt. A legprofibb talakts a hidraulikus kzifk beszerelse az autba. Ezzel sokkal nagyobb s hatrozottabb fker rhet el, segtsgvel preczebb a fker adagolsa.
Ondok Tibor - Drifter.hu