A legjobb tuning a 'kbcenti tuning'
2006.10.21. 18:10
"No replacement for displacement"
avagy legjobb tuning a 'kbcenti tuning'
"No replacement for displacement" avagy legjobb tuning a 'kbcenti tuning'
Itt mr kilpnk a hatsfoknvel tuningok, hangolsok terletrl. Nagyobb lkettrfogathoz ("tbb kbcentihez") tbb zemanyag szksges. Rgi igazsg, hogy az aut nem levegvel, hanem benzinnel megy.A teljestmny nvel tuning eljrsok kzl mg gy is az egyik leggazdasgosabb fogs a lkettrfogat nvelse. Annyira extrm fogyasztsnvekedssel, mint gondolnnk, nem jr, fleg akkor, ha a "mveletet" egybektjk az elz fejezetben lert finomtsokkal. Ilyenkor mg az is lehet, hogy - picivel - tovbbra is kevesebbet, vagy legalbbis ugyanannyit fog fogyasztani az aut, mint eltte.
Felfrs: A motorok hengerfala (egszen az utbbi idkig) gy van mretezve, hogy hengerfrssal feljthatak legyenek. A hengerfrs rgebbi motoroknl olyannyira termszetes lps - nem kell tle megijedni! -, hogy a gyrak eleve gy terveztk a blokkot, hogy ezt meg lehessen tenni. Legtbbszr hrom, az aut javtsi kziknyveiben is definilt javtmret ltezik, s termszetesen lehet kapni a javtmrethez passzol dugatty s dugattygyr kszletet. Ez teljesen termszetes javtsi lps, amelyet a gyr (a motor specifikcija) is tmogat, s amelyet sajt hasznunkra fordthatunk: felfrni akkor is lehet, ha nem kopott a blokk. Frhatunk rgtn a harmadik javtmretre. Persze ez drgbb, mert ekkora furatnvelst csak tbb lpsben tud vgrehajtani a gpmhely.Sajnos az jabb konstrukcij motorokat mr olyanra tervezik s ksztik, hogy egyrszt nem kopnak el, nincs szksg javt cl frsra, ezrt nincs is olyan mlysgben edzve (ha egyltaln edzett) a hengerfal, amennyire ehhez szksges lenne. A hengerfal vastagsga sem mindig teszi lehetv a frst. Minl kihegyezettebb az eredeti motor (pl: japn autk), annl lehetetlenebb az ilyen jelleg kbcenti-nvels.Adja magt az tlet, hogy akkor is frjuk a motort, s hasznljunk nagyobb tmrj dugattyt, ha mg nem is kopott a hengerfal. Mindjrt hasznlhatjuk a legnagyobbat, vagy ha a hengerfal megengedi, mg annl is nagyobbat: ms tpus autbl, stb. Persze ms aut dugattyjnak nemcsak az tmrje lesz nagyobb, de ms lesz a csapszegeltolsa (csapszeg tvolsga a dugatty kzpvonaltl), a csapszeg s a dugattytet tvolsga, a szoknya alakja s magassga, a csapszeg mrete s kikpzse... ezek alapjn a dugatty kivlasztsa (mint minden ms is) a tuningmester feladata. A megvltozott dugatty-mretek megvltoztatjk a megtervezett motor kompressziviszonyt, mrpedig azt tizedre pontosan tartani kell - gy a feladat tovbb bonyoldik.n csak azrt rom mindezt le, hogy vzolhassam a helyzet bonyolultsgt.Extrm furat-nvels trtnhet, ha a hengerfalat teljesen elvkonytjuk/eltntetjk, s a hengerbe gynevezett perselyt (egy utlag behelyezett "tltnyhvelyt") illesztnk. Ez igen vgletes megoldsnak tnhet, de nem szabad elfelejteni, hogy gyrilag is kszltek utcai autk perselyes motorral. Ez azonban rgen volt, azta mindenki ttrt az ntvny blokkra - taln nem vletlenl. Vannak, akik mregdrga perselyes versenymotorokat ksztenek (kszttetnek), n azonban megmaradnk a hagyomnyosnl.
A lket nvelse:
Ha a furatot mr nem lehet tovbb nvelni, a kplet egyvltozs lesz: tovbbi ccm-nvelst csak a lket nvelse adhat. Ilyenkor jn jl az azonos blokkba szerelt nagyobb motor belseje: j esetben a nagyobb motort nem nagyobb furattal, hanem nagyobb lkettel (Fiat DOHC, BMW) produkltk. Mivel a blokk ntvnye - mint azt jelre kinyomoztuk - azonos, a ftengely be fog frni. A hajtkarcsapgyakat tart, excentrikus rsz sokkal nagyobb tmrn forog, mindezt a hajtkaron keresztl a dugattyra levettve azonnal ltjuk, hogy "magasabbra megy" a blokkban fels holtponton, s persze "alacsonyabbra" is "hzdik vissza" als holtponton. Ilyenkor szoks alacsonyabb dugattyt, vagy rvidebb hajtkart alkalmazni, vagy ezt a jelensget (miszerint magasabbra jr a dugatty) a kompresszinvels eszkzeknt megtartani s kiaknzni. A megnvelt lket nyomatknvekedssel jr, az ilyen aut mr "lentrl hz", nem kell gyakran visszavltani, hamarabb kapcsolhat az 5. (vagy 6.) fokozat. A nagy fordulkr ftengely belerhet a hengerek aljba, a dugattyk aljba, stb. Ezrt az talaktst gondos tervezmunka elzi meg. A motort tbbszr szt s ssze kellhet szerelni: els sszeszerelskor kiderlnek a hibk (ftengely beler a dugba, stb), ezutn az alkatrszeket megmunkljuk, elmossuk, jra sszerakjuk (persze beolajozva).
Amellett, hogy az egyik leghatsosabb tuning a lkettrfogat nvelse, mg drgnak sem mondhat. Hisz, mint lertam, a tuningnak egybknt is a motorgenerllal kell kezddnie. Gpmhelybe mindenkppen el kell vinni a motort. Dugattyt legtbbszr amgy is cserlni kellene. Persze dugattycsapszeggel egytt, akkor pedig mr a hajtkart sem rt. Ha pedig ezekbl jat vesznk, nem sok differencit fog jelenteni egy tpusazonos, vagy neadjisten ppen passzol idegen tpus dugatty s hajtkar megvtele.Hogy melyik aut hogyan reagl a furat s lket nll vagy egyttes nvelsre, ezt a motor ptje fogja elmondani, mint ahogy a lehetsgeket is. Utna a dnts a mink. Tancsa valsznleg a legnagyobb kbcenti elrse lesz, hiszen ekkor a tbbi tuninggal (vezrmtengely, zemanyagellts) elrhet szzalkos nvekeds is nagyobb lesz. A tuning motor megtervezse mindenkppen a lkettrfogat maximalizlsval fog kezddni.
|