Motorcsere
2006.09.04. 19:11
Ez a cikk a motorcserrl szl...
Ez a rszt gy hangzik, mintha knny feladat lenne, igazbl a motorcsert is rdemes tuningmhelyben vgeztetni.Mirt is rdemes motort cserlni?A komplett motort tbb okbl szoktk cserlni.A tpusazonos motorcsere menett nem rom le, mivel ez minden autnak a javtsi tmutatjban le van rva, illetve az ltalnos tvhittel ellenttben a motor ki- s visszaszerelse nem egy rdngssg.Az utcn is meg lehet csinlni.Ettl nem kell megrmlni.Ez az egyszer csere nem is tartozik a tuning tmakrbe, hacsak nem tuningols miatt lett kivve s visszarakva a motor.Legyen most sz arrl, hogy egy msik tpus, modell motorjt helyezzk be gpnkbe.ltalban a nagyobb teljestmny s nyomatk miatt szoktunk motort cserlni.Hiszen a kltsges, idignyes, s nemegyszer bizonytalan kimenet motortuning arrl szl, hogy egy adott motort elkezdnk a trshatra fel vinni, gy jutva tbblet teljestmnyhez.Azonban egy alapbl ersebb motor beraksval azonnal tbb lert kapunk, s ez a motor egyltaln nincs kihegyezve, gyrilag tudja amit tud, teht megbzhatbb.Aki idegenkedik a kihegyezett, tengelyes motoroktl, annak j megolds a nagyobb motor beraksa.A msik oka a motorcsernek az, amikor az j motor beraks eltt mg tuningolva is lesz.A f ok azonban nem ez, hanem az, hogy a tuningok ltalban szzalkos nvekedst adnak.Ugyanaz a mdosts egy 2500-as motoron sokkal tbbet dob, mint egy 1600-es motoron. rdemes a tpuson belli legnagyobb motort megkeresni, s berakni tuninggal.Mindenkppen jobb eredmnyt kapunk, mint ha az egekig tuningoljuk, a vgletekig mdostjuk az eredetileg nem nagy motorunkat.Tovbbi lehetsges ok a cserre az, hogy az adott tpuson bell a motorunkrl kzismert, hogy tuningolsi zskutca.Tuningols eltt utna kell nzni sajt mrknk/tpusunk lehetsgeinek, s aszerint vlasztani motort, hogy ksbb a maximumot kaphassuk, ne kelljen amiatt bnkdni, hogy a mi motorunk csak ennyit s ennyit tudhat, legkemnyebb tuning mellett is.Ugyanezt lertam az autvlasztsnl is, teht a legjobb alapot kell megtallni.Lehetsges md, ennek a fejezetnek a tmakre, vlasztani egy szp s j autt, majd beletenni a legjobb tuningalapot ad motort.Mik is a lehetsgeink?Ht a lehetsgek trhza vgtelen, csak az alkot pnz s a fantzija szabhat hatrt.A motort nem az aut szerves rszeknt, csak egy alkotelemeknt kell elkpzelni, ami ppgy varilhat.Mi alapjn vlasszunk alanyt?A donor autt (a beptend motort) sokfle szempont alapjn vlaszthatjuk ki.Egyrszt tjkozdni kell a haverok, mrkatrsak kztt a lehetsgek irnt.Motorcserre csak akkor fanyalodjunk, ha a befogad aut mr megvan, vagy sehogyan sem tallunk olyan elad autt, ami j llapot, s a kiszemelt motorral br.A legegyszerbb megolds eleve nagy motorral venni az autt.Ezt inkbb a dolog hivatalos rsze miatt mltem!A kivlaszts szempontja teht a dolog bejratott volta.Szintn bejratott dolog ltalban, ha a tpuson bell maradunk. W-csoport beli autkba a VW-csoport beli motorok fognak jl passzolni.Hondkba a Honda motorok, Opelekbe az Opel motorok stb. ppen az univerzlis ptkezsi md (tbb tpushoz ugyanaz a vlt, stb) miatt lesznek knnyek az olyan tptsek, mint egy ezerhatos Mantba beemelni a hromezres, befecskendezs Senator motort.Az tpts knnysge/nehzsge (id&pnz) mellett dnt rv lehet mg a hozzfrhetsg.Ha valakinek a bonts spanja odaad egy szuperj motort, ne utastsa vissza, csak azrt, mert egy msik drga motort kevesebb munkval tud bepteni.Ha mr eldnttt tny a motorcsere, lehet, hogy azon fog mlni a tpusvlaszts, hogy mihez lehet hozzjutni.rdemes a motort mindjrt vltval egytt megszerezni.Gyakran egyszerbb helyet csinlni a kasztniban egy jfajta vltnak, s valahogy sszebarkcsolni (illetve tervezni!) a kihajtssal (fltengely, kardn, stb), mint a meglev vltt rfaragni az j motorra.Ksbb lehet, hogy a munka sorn ezt meggondoljuk, ekkor a vlt mg mindig eladhat.Mik is szksgesek az ilyen cserhez?Ht kell a befogad aut, s a donor aut, vagy csak a motor nmagban - esetleg a sajt vltjval.Ezek utn el kell dnteni, hogy a motort egy-az-egyben beemeljk, vagy elbb generlozs, optimalizls, vagy full-tuning lesz.A beemelshez mindenkppen kell egy csrl.Kelleni fog a karosszria-munka sszes kellke, egyedi alkatrszek legyrtshoz szksges szakrtelem, illetve beszlltk.A munkahelynek aknja is kell legyen.A munkhoz id fog kelleni, az id pedig pnz.Az id rn fell is fog kelleni pnz, az talaktsi munkkhoz, s a motorcsernl amgy is szoksos alkatrszek megvsrlsra: kuplungszerkezet, vezetkek s csvek (elektromos, benzin, vkuum, stb), htfolyadk (fagyll + ioncserlt vz), olaj.
Most nem konkrt pldt fogok lerni, hanem egy ltalnos vzlatot. A problmkat abban a sorrendben sorolnm fel, ahogyan az tszerels sorn tallkozunk velk. Ezek kzl a gondok kzl sokat eleve figyelembe se kell venni, ha olyan motortptsre vllalkozunk, amely mrkatrsaink krben mr rutinmunka. Az egyes lpseknl mindig a legrosszabb esetet ("worst case") veszem figyelembe. Vagyis, minden rosszra felksztem az olvast, igyekezve elvenni a kedvt:). Aki ezutn is kitart a motorcsere mellett, azt mr csak kellemes csaldsok fogjk rni...ht.....legalbbis remlem.
A motor tmege (slya): A motor tmegt azrt kell figyelembe venni, mert az aut sajtkormnyozottsgi tulajdonsgai fggenek a slyeloszlstl. Az optimlishoz kzelt eset a kzpmotoros autk, amikoris a motor a hts tengely eltt helyezkedik el. Az sszes tbbi fellls ennl rosszabb. A legtbb mai autnak ell van a motorja. Kicsit mg trhet a fellls, ha htskerkhajts az aut: ekkor a vlt valahol a kt els utas kztt van, legalbbis belg oda, htul pedig elg slyos a htshd, valamint a kardn sem "kt deka". Elskerk hajts autnl a hajts sszes eleme az els tengely fltt helyezkedik el. Kanyarban az orrnehz aut alulkormnyozott lesz, mg a farnehz aut llandan a "seggvel" akar kitrni. Ha a motor sokkal nehezebb az eredetinl, szmtani kell arra, hogy "tolni fogja az orrt", illetve az els futmvet kemnyteni kell (a nehz motor lenyomja!). Kis engedmnyt adnak a tervezk: legyen plda a Capri, amit 1.6-os s 2.8-as motorral is lehet kapni. A kt motor kzt elg nagy a slyklnbsg, de tudjuk, hogy voltak gyri Capri-k 2.8-as motorral. Vagyis, ha mondjuk berakunk egy ktezres Cossie motort, igaz, hogy nehezebb az 1.6-osnl, de mg mindig a gyri motorvltozatok slytartomnyn bell maradtunk - nyugodtak lehetnk. A kasztni teht biztosan elbrja, de a futm tpusvltozatokat rdemes tnzni.
Motor+vlt sszeillesztse mr az autn kvl: Ha a motorhoz illeszked vltt hasznlunk, nincs problma. Ha teljesen eltr a vlttpus, akkor ki kell kisrletezni egy megoldst. Tbb szempont merl fel. A vltt s a motort ssze kell tudni csavarozni, s ssze kell tudni "dugni" : a nyelestengelyt a kuplungtrcsba s a ftengelybe kell tudni illeszteni. Ha a ftengely s a nyelestengely nem stimmel, kr is foglalkozni vele tovbb - br taln a ftengelybe prselt nyelestengely-csapgy varilsa lehetsges. Vgs esetben egyedi csapgy rendelhet. A vlt s motor sszecsavarozsa vagy csavarhelyes, vagy nem. Rossz esetben nem az. A motor s a vlt kztt van a kuplung-harang. Hasznlhatjuk a motorra val kuplungharangot, amit kzbetttel - vagy a furatok thelyezsvel - a vltnkhoz csavarozunk, vagy a vlthoz val kuplung-harangot, amit kzbetttel a motorra csavarozunk. A kzbett egy vastag aluminium vagy vas alkatrsz, amelyet egyedileg gyrtunk le, s csavarhelyei mindkt (sszektend) alkatrsszel stimmelnek. Ennek a vastagsga persze hozzaddik a kuplungharang "hosszhoz", a vlt eltvolodik a motortl, a nyelestengely "nem lg be" elgg a kuplungtrcsba. Ha nem a motorhoz val a kuplungharang, akkor elfordulhat, hogy nem fr el alatta a lendkerk. Ha lendkereket cserlnk, az kuplung-csert is jelent, viszont a kuplungtrcsa ricnis rszbe nem biztos, hogy stimmel a vltnk nyelestengelye. Az eltr (kisebb) lendkerken lev fogaskoszort nem hajtja meg (nem r odig!) az nindt, ezrt abbl is jat kell hasznlni, j helyen. Vagyis legzni(n kiskoromba imdtam legzni,ilyen kis versenyautkat "ptettem":D) kell a kvetkez elemekkel: motor, lendkerk, kuplung, kuplungharang, nindt, vlt - s mindezt mg kiszerelt llapotban.
A motor mrete:
A rgi motort ki kell szedni. Prbljuk be az j motort. A tuning ekkor mg ne legyen rajta megcsinlva. Az j motort fellgatjuk a csrlre, de gy, hogy rajta van az sszes segdberendezs. Genertor, stb. altoljuk az res autnkat, s elkezdjk leengedni a motort. Elskerkhajts motornl legyen rajta a vlt+diffi is. Htskerekes autnl a legnagyobbak kivtelvel ltalban nem lehet a vltval egytt beemelni, mg ha ezt is rja a gpknyv. A leengeds sorn mr jelentkezhetnek problmk. Ha a motor fizikailag beemelhetetlen (dntve, forgatva, kisebb kasztni-talaktssal sem, semmikppen), akkor a projectet el kell vetni. Ha befrne, de valamely segdberendezs sszeakad valamivel, akkor mg vannak lehetsgeink. Az egyik md az tban lev trgy elmozdtsa, pl Akku thelyezse. A msik md magnak a segdberendezsnek az thelyezse a motoron: egyedi konzolokat kell mretezni, hegeszteni, felcsavarozni, amelyekhez esetleg eltr mret kszjak s vezetkek fognak kelleni. Gondosan meg kell gyzdni ezek majdani lehetsgrl. Az is lehet, hogy valami csak beemels kzben van tban! Szedjk le a problms trgyat, s engedjk tovbb a motort lefel. Ha szerencsnk van, elrtk a motor tervezett pozcijt! A "kisebb" akadlyoktl nem kell megriadni. Ha az olajszr van rossz helyen, egy megfelel (egyedi) alu kzdarabbal el lehet fordtani, kicsit thelyezni, stb.
A motor rgztse:
A motorunk most nagyjbl abban a magassgban lg (a kocsihoz viszonytva!), ahov a helyt tervezzk. Ha ehhez az kell, hogy a fltengelyeket beprbljuk (htshajtsnl a vltt rdugjuk), akkor tegyk meg, de jobb lenne egyelre enlkl. Brmilyen, berugzssal kapcsolatos alkatrsznk van, ezt vegyk figyelembe! Amikor a motor 100-200 kilja (vas hengerfej is ltezik) a helyn lesz, az aut eleje lejjebb fog menni. Szkebb elrendezsek esetn ilyenkor brmi megeshet. Erre nem tudok konkrtumot mondani (lengkarok, nyomtvrudak, stb!), a figyelmes vizsglds s a jzan paraszti sz segteni fog. Teht, a motor a leend helyn cscsl. Fontos, hogy a slypontja nagyjbl kzpen legyen, vagy legalbbis ott, ahol az elz motor volt. Keresztben fekv motornl az a gond, hogy a vlt a motor "egyik vgn" van. A kt doblemez kztt kzpre elhelyezett, hosszabb (azaz itt szlesebb) motornl a vlt+diffi emiatt elmegy az egyik doblemez fel. A slypont sem, s a fltengelykihajtsok sem ott lesznek, ahol elzleg. Hosszban fekv motor esetn amennyire csak lehet, szereljk a motort "htra", a (kpzeletbeli) els tengely mg, hogy jobban vezethet legyen az aut. Az orrnehzsget amennyire csak lehet, el kell kerlni. Most a motortartk bektse a feladat. Ezek a tartbakok vannak a motor s a kasztni kztt, ezek tartjk a motort a helyn. Meg kell nzni, hol van a gyri motorfelfggesztsi pont: a motoron s a kasztnin, segdalvzkereten. Ez, s a vlt-sszedugs mikntje az, ami miatt "csoporton" belli motort kell keresni: Lada-Fiat-Lancia, VW-Audi, BMW (t csak a BMW-vel...), els/htskerekes Fordok s Opelek egyms kztt, stb-stb. A tartbakok rossz esetben nem esnek a felfggesztsi pontokra. Lehetsgeink a karosszria mdostsa (tartkonzolok felhegesztse megfelel erstsekkel), vagy konzolok tervezse, amelyek thidaljk a trbeli eltrseket. Mindkt megolds htrnyokkal jr. A kasztnit nem terveztk terhelsre olyan helyen, ahov gyrilag nem kpzeltek motorfelfggesztst. A tartkonzolokban viszont risi erkarok bredhetnek, gy eltrhetnek. (El is fognak). Tartbakokbl rdemes jat venni, de mgjobb, ha egyedieket, ersebbeket hasznlunk. Ezek drgbbak, s csinltatni kell ket, de millimterre pontosan olyanok lesznek, amilyen mintt a mhelybe elvisznk. Ha nem a gyrttats mellett dntnk, akkor is a legklnflbb megoldsok lehetsgesek. Az egyszer t, az azonos tpus ersebb alkatrszt hasznlni. Ha nincs ilyen, s a tartbak nem tartalmaz egyedi megoldsokat (pldul lengscsillaptst(!)), keressnk szilentblokk kszt cget, s rendeljk meg a motortart bakot, de ersebb anyagbl ksztve. Keresglhetnk auts vagy teherauts bontkban, alkatrszkatalgusokban. Vals pldk: motortart bak ksztse IFA flketart bakbl, Volvo kamion vlttart bakjbl.
Kipufog:
A kipufog biztosan nem fog passzolni az j motorhoz. Nemcsakhogy maga a "cscsatlakozs" nem fog "lyukra esni", de a mrete is kicsi lesz, ha nagyobb motort raktunk be. Ht mg, ha tuningoltuk! A profi megolds: Az autt elvontatni vagy szlltani egy profi kipufogs cghez (persze elre trtn bejelentkezs utn), s komplett rendszert kszttetni.
Turb, kompresszor, stb:
A kompresszor helye kttt, a turbt pedig csak kismrtkben mozgathatjuk, amelyhez teljesen egyedi csvezs szksges. Jobb, ha nem mozgatjuk ezt sem. Olyan motort vlasszunk, ami a turbval egytt befr a helyre. Ha eddig nem volt, nem rt egy turbnyoms-mszert beszerezni s beszerelni.
Ht:
A htnek a motorhoz kell illeszkednie. A legjobb, ha a hozz val htt t tudjuk emelni a kocsiba. Ekkor megvan az az elnynk, hogy a csvezssel nem kell problmzni, azt is vele hozzuk. Ha nem fr el, kell keresni egy olyan htt, ami kielgti az ignyeket. Rgi auttpusnl rdemes az sdi htt Alu htre cserlni, ami kisebb. Ha nem a motor sajt htjt hasznljuk, az nem felttlen baj, lnyeg, hogy legyen tlmretezve! Ha a termosztt jl dolgozik, nem fog tlhlni a motor! A csvezetkek nem jelentenek problmt, csak utna kell jrni a megfelel hosszsg s alak csveknek.
Elektromos rendszer:
j kbelezs kellhet a genertorhoz, nindthoz. Kialaktsnl a kontaktusokra kell figyelni. rdemes a gyri kbeleket hozni a motorral, s bektni a sajt akku-sarunk szortja al. Ha befecskendezs a motor, akkor az elektronikjt(kivve ha nem akarjuk tuningolni akkor az egsz elektromos rendszert kicserlhetjk) is hozni kell, majd elhelyezni htl s nedvessgtl vdett helyen. A computer bektsrl nem rt, ha van rajzunk. Ebben segt az Internet. A mszereink esetleg fals rtkeket mutatnak, hisz a hengerfejben a donor aut vzhfok jeladja van (pldul), mg a mszerfalban mg az eredeti mszer cscsl. Ha a kt alkatrsz eltr jelszinttel mkdik, hamis rtkeket kapunk... ...Vagy el sem indul az aut!
zemanyagrendszer:
Nhny gondolatbreszt alap-problmt megemltenk:
- befecskendezs motorhoz elektromos AC kell, kls, vagy tankba-szerelt. Ez utbbi csak tankkal egytt pthet t, ha elzleg nem befecskendezs motorunk volt. Az elektromos AC-hez nyomsszablyz kell. - karburtoros rendszer esetn lehet, hogy visszafoly gat kell kipteni - elektromos AC-re akkor is szksg van, ha elz motorunk mechanikus AC-s volt, az j pedig elektromos, de karburtoros - a karburtor egy nagyobb lket, magas motoron (fleg a tetejn, V6, V8 motornl) elg magas lehet, nem biztos, hogy elfr a gphztet alatt:) - a benzinvezetknek benzin- s olajll csbl kell kszlnie ("zemanyagcs"), megfelel bilincsekkel.
Kvetkezzen itt most nhny fogalom, ami magyarzatra szorulhat:
tartkonzol - tbb helyen emltek ilyet. Ebben a rszben azt az alumnium vagy vas idomot jelenti, amit motorra felszerelnk, s ez fog a tartbakon nyugodni. (Kzvetlenl a motorblokkot ltalban nem lehet a gumi tart-bakra rgzteni, kell egy kztes darab, ez a tartkonzol). Konzolja persze brminek lehet, a fknyeregtl az ablakmos-tartlyig.
fltengely kihajts - a differencilmbe ktoldalrl kell bedugni a fltengelyeket. Elskerkhajts autnl a motorcsere erre is hatssal van (az elhelyezkedsre). A kt fltengely ltalban eltr hosszsg, mivel a kihajts nem pontosan kzpen van.
Segdalvzkeret - nmelykor a motor-vlt egysg, a futmvel egytt, egy kln, a karosszrirl pr csavarral leszerelhet tartn, gynevezett segdalvzkereten van. Ezeket a csavarokat oldva, a teljes (ltalban els) hajts kompletten kigurthat az aut all. Csak a fkvezetkeket, kornnymvet s nhny vezetket kell ilyenkor lektni. Egy vratlan plda: Daihatsu Cuore. A segdalvzkeret msik szerepe, hogy a kt els futmvet (jobb s bal) ne a hajlkony elemekbl ll (nhord) karosszria ksse ssze, hanem ezt a tartfunkcit tvegye (a karosszrit tehermentestse), egy ersebb, szilrdabb szerkezeti elem azaz tart. Ezltal merevebb lesz az els futmvek tartszerkezete, kapcsolata.
Doblemez - a kerekek fltt s mgtt lev karosszria-idom, illetve ezek "bels" prja a motortr (csomagtr) fell nzve.
|