Intercooler
2006.08.25. 17:58
Ez a lers kapcsoldik a turbs cikkhez...

Mint azt sokan tudjtok(remlem aki rendszeres ltogat az oldalon az nagyon is tudja:)), az intercoolerekre kipufoggz ltal meghajtott feltltkkel elltott motorokon van szksg. Ugyanis a kipufoggz felmelegti a turbfeltltt, gy ezt a magas hmrskletet tadja az ltala nagy nyomson feltlttt, majd a motor ltal beszvott levegnek. Szintn tudjtok: hogy a magas hmrsklet leveg motorba juttatsa elg htrnyos lehet:egyrszt kros a motor lettartamt tekintve, msrszt kros a motor teljestmnyre is, mivel a magas hmrsklet leveg kisebb srsg. Az intercooler ezt a kt problmt orvosolja gy, hogy a forr tltlevegt lehti, ezltal hidegebb, oxignben dsabb leveg kerl a motorba. Ugyanakkor ennek a mdszernek is megvan a htrnya: gy az zemanyag-leveg keverk berobbansakor nagyobb lesz a htgulsbl add hterhels a munkatem alatt. Az intercoolerek fajtjt tekintve kt fle van.A legelterjedtebb fajta a szraz intercooler.Ez gy mkdik, hogy a nagy nyoms s hmrsklet turbo-levegt egy raditor belsejn vezetik t, mikzben a raditor klsejt htik. Ez a tpus szerkezet inkbb csak az aut vgsebessgt nveli, mivel a raditort ltalban a menetszl hti, gy csak nagyobb sebessgnl van igazn rezhet hatsa.Gyorsulsi versenyeken ezeknl a tltleveg-htkkel elltott autknl a raditor valamilyen mdon trtn lehtsvel tudjuk a motor teljestmnyt nvelni. Itt sok mdszer s anyag szmtsba jhet: volt aki jeget, szrazjeget tett a raditorra, vagy pedig valamilyen oltanyaggal, pl. halonnal fjtk be az intercoolert.A htsi mdszerek azonban nem olyan biztonsgosak, vatosnak kell lennnk, mivel a hirtelen lecskkentett hmrsklet leveg bejuttatsa a motorba a htguls-vltozs miatt azonnali krosodst, repedst okozhat. Mivel a mindig forr turb ltalban az intercooler kzelben tallhat, vigyznunk kell, hogy erre se jusson ezekbl az anyagokbl pl. hideg vz,jg), mivel a htguls-vltozs problmja itt is elg veszlyes, egy megrepedt turb pedig ltalban nem tl hatkony.Az intercoolerek msik - ritkbban alkalmazott - tpusa a vizes intercooler. Ennek elnye a szrazzal szemben az, hogy a beszvott leveg hmrsklete minden krlmnyek kztt kzel azonos rtken tarthat, gy ll helyzetben is mkdkpes. Htrnya viszont az, hogy mivel mkdshez legalbb kt raditorra van szksg, a rendszer lnyegesen nagyobb helyet foglal el a motortrben. Mkdtetst tekintve kt megolds lehetsges:az egyik megolds szerint a rendszert egybeolvasztjuk a motor htrendszervel, gy hatsosabban tudjuk biztostani az lland leveghmrskletet.A msik megolds szerint a motor vzrendszertl fggetlenl, kln kiegyenlt tartllyal elltva mkdtethetjk. Ennek elnye igazn a gyorsulsi versenyeken hasznlhat ki, mivel lelltott motornl a rendszert (elektromos szivattyval) keringethetjk s hthetjk a rajt eltt. Htrnya viszont az, hogy a hely szksglete s a rendszer ignyessge itt a legnagyobb.Elmletileg ltezhet egy harmadik megolds is:a turbtl jv levegt a klma utastr-ht raditorn keresztl vezetve htjk le.A futam megkezdsekor a klma kompresszort kikapcsoljuk, hogy ne fkezze a motort.Ha a raditor megfelel mret, mg trol annyi hideget, hogy a futamra elegend htst biztostson.A gyorsulsi versenyek sajnos mg nem annyira elterjedtek, valamint a rendszer tl bonyolult ahhoz, hogy komolyan megvalstsra kerljn.A motornak teht minden esetben az a legjobb, ha minl hidegebb a beszvott leveg, de gyeljnk arra, hogy a levegt lehetsgnk szerint fokozatosan htsk le, ne hirtelen, gy biztosan megelzhetjk a motor krosodst.Az intercoolerrel kb. 15-20%-os teljestmny-nvekedst rhetnk el lerk tern. Persze ez sokmindentl fgg, az intercooler fajtjtl s mrettl, saz aut tpustl is.
|