Jtancsok gyorsulknak;)
2006.08.25. 15:17
A gyorsulsokon rsztvevk mr rkkal a verseny eltt kszldnek a versenyre s mindent elkvetnek, hogy gyorsabb tegyk gpeiket. Ilyenkor nagyon sok dolgunk akad, hogy az verdnkbl kihozzuk a lehet legjobb teljestmnyt.A lehetsgek kifogyhatatlanok a motortuningtl az aprbb teljestmnynvel fogsokig, csak gyzzk trelemmel, idvel, na meg persze pnzzel.A motortuning mellett sok ms dologgal is javthatjuk autnk teljestmnyt, ezek kzl az egyik a „sovnyts”(minl knnyebb az aut annl gyorsabb lesz). Hogyan rhetjk ezt el? me: szabaduljunk meg minden plusz slytl, ami nlkl mg jl mkdik az aut. A legegyszerbb megolds a fogyasztsra a ptkerk kivtele, amivel kb 15-20 kg-t is nyerhetnk. Termszetesen rdemes az utastrbl s a csomagtrbl is minden nem ltfontossg dolgot kipakolni pl: mlyldt, lseket s minden egyb felesleges cuccost, ami csak a helyet foglalja. Lehetleg egyedl is legynk az utastrben arra a pr msodpercre, amg gyorsulunk.na meg persze gyeljnk a benzintank ressgt mutat kis lmpra, na nem az hogy tele legyen a tank,hanem pont az ellenkezjrt,s hogy ez mirt is j neknk?Egy tlagos aut tankja,kb 50 literes, ha csak 10 liter benzint hagyunk benne, rgtn nyertnk 35-40 kg-t.A rutinos gyorsulk szinte csak annyi benzint hagynak a kocsiban, hogy ppen elg legyen egy-egy futamra. Persze ez a kevske benzin nem rt, ha legalbb 99+ oktnszm de maximalistk mg nvelhetik ezt valamilyen adalkkal is, pl proboost, nitro (adalk), spuri,de persze ennek is van egy kishtultje: volt mr olyan, hogy egy versenyznek a cl eltt kifogyott a benzine,s mi van ha ez ppen a dntben trtnik?!Na az egy kicsit azrt bosszant.Gyorsulsokon szmos egyb knnytssel is tallkozhatunk, van aki megvlik a ajtktl, motorhztetktl s egyb kaszni elemektl a siker rdekben. Ezekkel azonban nem rt vatosan bnni, mert a tapasztalatok alapjn az ajtk levtele mr okozhat nmi kzutlatot, pr kilrt pedig nem rdemes anyuknk emlegetsre brni a npet:) Ezekkel az egyszer dolgokkal kb 50-60 kg-tl is megszabadulhattunk, ami egy alapbl 1000 kg-os 100LE-s autnl annyit jelent, mintha hirtelen 5-6 lervel izmosodott volna..A knnytsnek van egy drgbb mdja is, a kaszni egyes elemeinek vegszlbl val elksztse, amivel ugyancsak szmos kiltl szabadulhat meg jrgnyunk.sszessgben gy akr 100 kg-ot is nyerhetnk, ami mr igencsak sokat jelent.A knny aut s a nagy teljestmny azonban nmagban mg nem elg,ahhoz, hogy j idt mehessnk fontos a j tapads s a teljestmny sszhangba hozsa.A nagy teljestmny s a j tapads is elengedhetetlen, hiba van bivaly ers talignk,ha nem uralod a gpet, ural tged, egyszeren nem brjuk majd a nagy teljestmnyt az aszfaltra juttatni.Ez egy nagy igazsg, ezrt nha a j tapads tbbet jelent, mint nhny plusz paci: e nlkl lehetetlen jl rajtolni, egy j rajt pedig mr fl gyzelem.A legegyszerbb megolds a ngykerk meghajts, m ez csak kevs embernek adatik meg, gy ht a gumivlasztsra kell nagyon odafigyelnie. Kisebb teljestmny autknl elg egy garnitra puha utcai abroncs (Michelin, Pirelli, Yokohama stb) vagy valami kopottabb, peresebb tli gumi hasznlata. A tli gumi azrt j vlaszts, mivel az anyaga gy van kalibrlva, hogy hideg idben (7 fok alatt) legyen a legoptimlisabb a kemnysge. Nyron viszont ez az anyag pont veszt kemnysgbl, puhbb lesz, jobban sztterl az aszfalton, gy jobban is tapad. Ha pedig kopott is a gumi, mg a barzdk sem akadlyozzk meg, hogy minl nagyobb felleten rintkezzen a gumi a talajjal. Persze nem kell rgtn kocsiba lni, s irny a legkzelebbi bontba leszzalkolt gumikrt: sok esetben az is elegend, ha az autt meghajt futmvn lv gumikbl engednk valamennyit. Ha rajtnl kiprg a kerk, ezt mindenkppen rdemes megprblni.Nagyobb teljestmnynl viszont mr nem lesz elg az utcai gumik ltali tapads, ilyenkor mlyen a pnztrcba kell nylnunk egy verseny gumi szett rdekben.Ezekkel a gumikkal mr kivl rajtokat lehet produklni.A legutols lps a slick gumik hasznlata, ezeken mr egy gramm barzda sincs, gy 100%-os tapadst nyjtanak.A megfelel gumivlasztshoz a j mret megvlasztsa is hozz tartozik, hiszen gondoljuk bele, ha egy gyengbb autra szlesebb, peresebb abroncsot szerelnk, az valsznleg nehzkesen fog tudni elindulni, radsul lassabb is lesz, hiszen a tengelynek jval nagyobb ert kell kifejtenie, hogy mozgsra brja a kereket.A j vlaszts a legtbb esetben a kisebb tmrj felni, nagyobb oldalfal gumival. gy a lecsupasztott autval, a megfelel gumikkal s benzin-adalkkal sok remnnyel indulhatunk nyerni.De mind ez semmit sem r ha egy teljesen gyri verdval indulunk(legfeljebb akkor ha egy ugyanolyan teljestmny gyri ellen nyomjuk:))Az sem rt ha leadunk pr kilt verseny eltt, ugyan is minden deka szmt!;)
|