Rugk
2006.08.23. 22:42
Mi alapjn vlasszunk rugkat...
A rugk cserje az egyik legegyszerbb mdja a tuningnak. Elszr is azt kell tisztznunk, hogy milyen szerepk van ezeknek a cuccoknak: Elssorban az aut terhelhetsgben jtszanak nagy szerepet,msodszor a megfelel ttartsrt, stabilitsrt s a knyelmes illetve knyelmetlen utazsrt felelnek.
A rugkat tbbflekppen csoportosthatjuk: Hasznlat szempontjbl kt csoportra oszthatjuk ket, az ltet rugkra s az n. sport rugkra,a legnagyobb klnbsg a kt fajta kztt egyszer: az ltet rug elsdlegesen arra kszlt, hogy az autt minl drasztikusabban leltethessk, mg a sport rugk legfbb funkcija az aut ttartsnak,komfortjnak s stabilitsnak optimalizlsa. Termszetesen az ltet rugknak is ugyangy megvannak a menettulajdonsgok szempontjbl elnys paramterei, viszont nagy klnbsg, hogy ezek felszerelsvel mr a komfort rovsra cseleksznk.Ahhoz, hogy valaki el tudja dnteni, melyik a j vlaszts, tudnia kell, hogy mire szeretn hasznlni az autjt. Pldul, ha valaki a maxot szeretn kihozni belle kanyarokban, vagy gyorsulsokon, annak kitn megolds egy ltet rug szett, de aki mondjuk amatr szinten rallyzik, vagy fontos szmra a komfort is, az mindenkppen sport rugkat vegyen.A rugkat ms paramterk szerint is osztlyozhatjuk, ezek kzl a legkzenfekvbb az sszenyomdsi rtk.Minl nagyobb ez az rtk, annl nehezebb a rugt sszeprselni. Ezt ltalban g/mm-ben adjk meg, s azt jelenti, hogy mekkora sly szksges ahhoz, hogy 1mm-t sszenyomdjon a rug.
Azt, hogy egy rugnak milyen az sszenyomdsi rtke 3 dolog hatrozza meg:
1. A spirlok vastagsga. Minl vastagabbak annl kemnyebb a rug. 2. A rug tmrje. Minl nagyobb az tmr annl puhbb a rug. 3. A spirlok szma. Minl kevesebb van annl kemnyebb a rug.
A rugkat kialaktsuk alapjn is 3 fajtba sorolhatjuk:
1. Norml rugk: a norml rugknl a spirlok egyforma tvolsgra helyezkednek egymstl. Vegynk pldul egy 10 spirlos rugt, ahol a spirlok 2cm-re vannak egymstl. Terheljk meg gy, hogy az egsz 2cm-t nyomdjon ssze. A norml rugknl minden spirl egyenl mrtkben megy ssze gy mindegyik kztt 1,8 cm hely lesz.
2. Ktlpcss sszenyomds rugk: ennl a fajtnl annyi a vltozs hogy ezeknl 2 klnbz rug tvolsg van: Itt a spirlok egyik felnl kisebb tvolsgokat hagynak kzttk. Els lpsben, ahogy a rug sszenyomdik a spirlok kzelebb kerlnek, s egy bizonyos ponton a kisebb tvolsgban lv spirlok sszernek. Ezltal mr csak a spirlok fele tud sszenyomdni s gy sokkal kemnyebb lesz, mint az alap llapot rug. gy a legaprbb buckkat nem fogjuk megrezni, viszont amikor szksg van r (pl. ersebb kanyarods kzben), nem lesz hinyunk kemnysgben.
3. Progresszv, fokozatos rugk: a spirlok kztti tvolsgok fokozatosan cskkenek, s gy teljesen ms sszenyomdsi rtkkel rendelkeznek. Az els centimterekig knny sszenyomni a rugt, de ahogy egyre jobban terheljk, annl kemnyebbek lesznek. gy a progresszv rugk szinte minden tviszonyra tkletesek.
Mindegyik rug fajtnak meg van a sajt piaca. A progresszv rugk mindent az egyben megoldst knlnak, gy szmos neves tuning cg is rulja ket, mint pldul az Eibach.A norml rugkat inkbb a drag versenyeken, utcai versenyeken s a plyaversenyeken hasznljk, ahol az lland rug sszenyomdsi rtk fontos. A msik nagy elnye ennek a tpusnak, hogy olcsbbak, s sokkal jobban megltethetjk velk jrgnyunkat.
|