Szelepek
2006.08.17. 22:36
Ezzel a lerssal sokat szenvedtem,szal tetszen m!!:D:D
Legyen sz szv- vagy kipufogszelepekrl, a verseny vagy tuning clra kszlt szelepeknek a szriamotorokban megszokott ignybevteltl eltr, nehezebb krlmnyek kztt kell helytllniuk. Emiatt az erre a clra kszlt szvszelepeket ersebb, az ignybevtelnek jobban ellenll anyagbl ksztik. De a kipufogszelepeknek mg ellenlbb anyagbl kell lennie, mert ki kell brniuk akr 1000 C fokot is(de a szelep slya sem mellkes).Egyik ilyen tvzet a Nickelvac(R) 80A, amely 13 klnbz sszetevbl ll, anyagsrsge 8,16 gramm/ cm3(remlem hasznotokra lesz ez a cikk,mert elg sok idt tltttem a neten, amg ezt a Nickelvac-ot kerestem:)). Ahol ez nem lenne elg, ott alkalmazzk a Nickelvac 800-as anyagbl kszlt szelepeket, amelyek az 1300 Celsius-fokos hmrskletet is kibrjk, emellett slyuk is kisebb, mert az anyagsrsgk nem ri el a 7,95 gramm/cm3-t.A slycskkents fokozhat mg az gynevezett reges szr szelepekkel is. Ezzel a mdszerrel kb. 20(vagy tbb) szzalkkal tehetk mg knnyebb a szelepek. Olyan szelepeket is ksztenek, amelyek a szra ntriumot tartalmaz. Ezeknek a kristlyoknak az olvadspontja 98 Celsius-fok, a forrspontja 883 Celsius-fok. A ntrium folykony llapotban kilencszer jobb hvezet, mint az acl, ezrt gyakran hasznljk kipufogszelepek htsre(s nem is voltam tl j fizikbl meg kmibl se,s miket ssze nem szedek nektek,ksznheten pr embernek meg a kedves netnek:)). A gyakorlatban ez gy trtnik, hogy a nyl kipufogszelepben elhelyezked ntrium, amely kb. 40-50 szzalka a bels trfogatnak, a szeleptnyr fel mozdul, ahol a kiraml gzokbl keletkez ht elvonja, majd a szelep zrsakor a szelepszr fel leadja szelepvezetn s a hengerfejen keresztl a sokkal hidegebb htfolyadknak. Ezltal a szeleptnyr hmrsklete j 100 Celsius-fokkal alacsonyabb a tmr szr szelepekhez viszonytva. Ez de a szeleptnyrban is elhelyezhetnk ntriumot.Van egy msik megolds is, ha High Performance Titanium MMC (Metal Matrix Composite) anyagbl kszlt szelepeket hasznlnak.Ennek az els hallsra drgnak tn anyagnak cskkentett ellltsi kltsge lehetv tette, hogy szriamotorokban is alkalmazzk. A TiMMC anyagbl kszlt szelepek 40 szzalkkal, a szeleprugk 16 szzalkkal lettek knnyebbek. gy a motor maximlis fordulatszma 10 szzalkkal ntt, ugyanakkor ebben a magas fordulatszm- tartomnyban mrhet zajszint 3 decibellel cskkent.A motorok teljestmnyt, nyomatkt nagyban befolysoljk a szelepek mretei. A ktszelepes motorokban nagyobb szelepeket, a hrom-, ngy-, t- vagy hatszelepes motorokban kisebbeket alkalmaznak. Ennek oka, hogy a kt vagy tbb kisebb szelep nagyobb beramlsi terletet ad, mint egy nagyobb, emellett a mozgatand sly (kisebb szeleptnyr s vkonyabb szelepszr) s az ehhez tartoz ruger is kisebb lehet. Ezltal magasabb fordulatszm s teljestmny rhet el. A beramlsi terlet megnvekedse (40-50 %) miatt olyan vezrmtengelyeket lehet alkalmazni, amelyek rvidebb ideig tartjk nyitva a szelepeket, ezltal n az alacsony s kzpes fordulatszm-tartomnyban leadott teljestmny. Legyen sz akr kt-, akr tbbszelepes motorrl, a szelepek mrete igen fontos. Nemcsak a szelepek mrete, hanem formja, ramlstani kikpzse is befolysolja a motorok teljestmnyt. A szelepek formja, zrfelletk szlessge mind fontos sszetevi a motor megfelel mkdsnek, a lehet legnagyobb teljestmny leadsnak, valamint, hogy a feljtsok kztt eltelt id illetve tvolsg a lehet leghosszabb legyen. Szlesebb zrfelletnl a szeleprug ltal kifejtett nyoms nagyobb terleten oszlik el, vkonyabb felletnl nagyobb ez az er s egy bizonyos hatrig az ramls is, ezltal a henger tltttsgi foka is nagyobb.
Szeleprugk:
A hirtelen nagyot emel vezrmtengely profilja nagyon meredek. Ez mr nyitsnl is problma, mert nem "szpen lenyomja" a szelepet a tengely, hanem szinte "rver" egyet. A szeleprug azonban zrskor szokott bajt okozni: a zrsi profil is meredek, a megnvelt tbltsi hossz miatt. A btyk eltvolodik a himbtl (vagy tktl, ez motorfgg), azonban a gyri szeleprug egyszeen lass ahhoz, hogy a szelepet visszahzza a helyre, gy mondjuk: "hogy lekvesse a btykprofilt". Az idelis az, amikor a vezrmtengely btykre (illetve a kzvett mechanikai elemre) a szelep folyamatosan rsimul, kveti azt: a szelepet a tengely "viszavezeti" az lkbe. Azonban,ha ez az sszesimuls megsznik, a szelep nem vezetetten, hanem a rug ltal odatve tr vissza a szeleplkbe. A szelep addig verdik, amg a szeleptnyr le nem szakad. Ez a tehetetlensg nagyobb fordulatokon jelentkezik - amikor viszont ppen emiatt msodpercek alatt megtrtnik a kritikus mennyisg "ts" - s ksz a baj. A szeleptnyr leszakadsn kvl az a baj is megtrtnhet, hogy a ksve visszacsapd, valahol a semmiben lebeg szelep kap egy pofont egy "arra jr" dugattytl. A versenymotorban nem "kicentizve", hanem "ki-szzadmillimterezve" vannak a dolgok, ppen a gyrtsi (biztonsgi) rhagysok cskkentsvel tudunk eredmnyt elrni, s ez bizony a dugatty/szelep tvolsgokra is vonatkozik.A verseny szeleprug igen drga.Termszetes dolog, hogy a szria autk lapos profil gyri vezrmtengelyeihez egyik gyr sem fog tbbszz mrks - bocsnat, eurs - rugkszletet bepteni. A Schrick szeleprug szksgessgt a Havassy-tengelyekhez mindig megadjk. ("Nem szksges" / "Ajnlott" / "Ktelez")
Fokolkerk:
A kznapi nevn fokolkerknek nevezett alkatrsz a vezrmtengely lnckerekt vagy szjtrcsjt helyettest, azzal teljesen kompatibilis kerk. Tudni kell, hogy a vezrmtengelyeket, ppgy, mint a gyjtst, lehet(ne) finoman lltgatni, zls szerint. A gyrak ezt a lehetsget termszetesen kihagyjk. A vezrmtengely finomhangolsa sokkal drasztikusabb hatssal br, mint a gyjts. Szinte hasonlt is az eredmny: kss esetn dadogs, lefullads, siets esetn nagyobb teljestmny, eltnedez alapjrat lesz a hats. Termszetes, hogy az egy bordsszj-foggal (vezrmlnc-szemmel) val "odbb raks" mr tl sok. Az llthat fokolkerken 3 (4, 6) csavar tallhat, amit meglazthatunk, a vezrmtengelyt a fogasszjhoz vagy lnchoz (azaz a ftengelyhez) kpest elllthatjuk, majd a csavarokat jra le kell hzni - ennyi. l plda erre (a vezrls fontossgra) a "norml" motoroknl sokkal nagyobb teljestmny, szlesebb fordulatszm tartomnyban remekl mkd vltz szelepvezrls motorok, mint Honda, Toyota, BMW...
Ennyi lett volna,ht n ezzel a lerssal szenvedtem a legtbbet,de ha hasznotokra vlik(most vagy pr v mlva),vagy csak rdekelnek a kocsik,s szeretntek rluk mindent megtudni,s ebbe segtettem akkor megrte megrni.Remlem tetszeni fog;)
|