Mechanikusfeltlt s Turbkompresszor
2006.08.15. 21:55
me az elz cikk "folytatsa"
s ahogy grtem itt van a mechanikus feltltkrl pr sz:a mechanikus feltltket a ftengely hajtja meg.Az elnyk annyi, hogy a motor teljes fordulatszm-tartomnyban tltenek, htrnyuk viszont, hogy az elrhet maximlis tltnyoms kisebb. Ellltsi kltsgk elg magas, gy nem igazn terjedtek el, kevs autgyr l ezzel a lehetsggel.Tudtommal a Mercedes hasznlja ket elszeretettel, valamint a Volkswagen is hasznlta mr ket.
s akkor hogy ne legyen ilyen rvid a cikk: Ltezik olyan megolds is, amikor egy elektromos turbt, kompresszort akasztanak a motorra. Itt egy elektromotor hajtja meg a kompresszorkereket, amelyet padlgzkor egy kapcsol hoz mkdsbe s ezutn tolja a plusz levegt a motorba. De mg ez az olcsbb talakts is belekerl kb. fl milkba, gy ez sem igazn terjedt el. 
Szvmotor talaktsa kompresszorosra
A kompressziviszonyt a turbs esethez hasonlan, br kisebb mrtkben, cskkenteni kell. Ez lehet, hogy meglep - mrmint a cskkents -, de azt hiszem ilyenkor elg magyarzatot ad a gyri motorspecifikcik vizsglata. A feltlttt motorok kompressziviszonya kisebb, ms vezrmtengelyt kapnak, ms kikpzs a dugatty, stb.A kipufog ez esetben - a turbval ellenttben - rintetlen marad, a szvoldalt pedig hasonlan kell kialaktani. Problms lehet a kompresszor elhelyezse, ugyanis mivel a ftengelyrl hajtjuk (bordsszjjal), az elhelyezse nmileg kttt. A motor fltt csak akkor fr el, ha kivgjuk a gphztett. A motor mellett is csak cipkanllal fr el. a legtbb esetben. Az zemanyagrendszerrel ugyanazok a lehetsgeink, mint a fenti esetben, vagy pedig a karburtort a kompresszor el kell helyeznnk. kompresszor viszonylag kicsi fordulatszma miatt itt nincs extrm hterhels, nem kell intercooler-t sem hasznlni, nem kell az olajht sem (hacsak nem egyb okokbl!).Egyedi gytselektronikknl (s persze "computeres" motorvezrlsnl) megoldand a gyjtskarakterisztiknak a kompresszor mkdshez igaztsa.
|