Turbfeltlt
2006.08.15. 14:00
Egy kis lers a Turbfeltltkrl...

A Turbofeltlt
n is kivncsi voltam hogy mirt j annyira a turbo,utna nztem a neten,s rtam egy kis cikket a turbokrl:Ejtsnk nhny szt a mkdsrl.Ha tbb zemanyagot getnk el a hengerekben nveljk a motor teljestmnyt,de ehhez tbb leveg is kell.Szvmotoroknl a lebegt a dugattyk szvjk be a hengerekbe,s itt jnnek a kpbe a feltltk teljestmny nvels szempontjbl.A feltltknek ksznheten tbb levegt tudunk juttatni a motorba,gy tbb zemanyagot is tudunk elgetni,amivel egy nagyobb hengerrtartalm motor teljestmnyt tudjuk kiprselni egy kisebb blokkbl.A feltltknek 2 csoportja van, a Mechanikus feltltk s a Turbofeltltk.A turbofeltlt a motorbl kiraml kipufgzok energijt hasznostja,azaz meghajt egy turbinakereket,ami egytt forog a vele kzs tengelyre szerelt kompresszorkerkkel.Ez a kerk forgsa ltal beszvja a fris levegt,majd tlnyomssal hengerekbe juttatja.A turbina s a kompresszor kerk egy-egy csigahzban foglalnak helyet,ezek kztt tallhat a kzprsz.Ez a turb legknyesebb rsze, hiszen ebben helyezkedik el a specilis, sz csapgyazssal elltott kzs tengely, ami elri akr a percenknti 100.000-200.000-es fordulatot is.(Az sz csapgyazs azt jelenti, hogy nemcsak a tengely forog a csapgyban, hanem a csapgy is forog a csapgyhzban.[hh,mindjrt beleszdlk:) ] ).Egy turbs motorra sokkal jobban oda kell figyelni mint a szvmotorokra, komolyabb ignybevtel utn nem szabad azonnal lelltani: alapjraton pr percig jratni kell a motort, hogy a szerkezet ezltal visszahljn.Erre azrt van szksg, mert a hengerekbl kiraml nagyon magas hmrsklet kipufoggztl a turb is tizzik.A htsrt az olaj s a htvz felel, amely keringse megsznik, ha lelltjuk a motort. Ekkor a tengelyen s a csapgyhzban lv olajfilm knnyen rghet a hz falra,ezt ugye senki sem akarja.Ezt kivdend lehet kapni olyan idztket(Turbo Timer asszem), amelyek egy elre beprogramozott ideig jratjk a motort, miutn mi lezrtuk s otthagytuk az autt.A lgszr gyakoribb cserje se rthat meg(rdemes sportlgszrt venni),hogy a turb knnyebben szvhassa be a friss levegt.Fontos mg megemlteni a mkdssel kapcsolatba hogy a turb szablyozsrl egy wastegate nev szelep gondoskodik. Erre azrt van szksg, mert a tbb levegvel elgetett tbb zemanyag tbb kipufoggzt is eredmnyez, amitl ismt gyorsabban forog a turbinakerk mg tbb levegt juttatva a motorba, s gy tovbb-s gy tovbb. Ennek a lncreakci szer folyamatnak a kivdst szolglja a wastegate szelep, amely egy elre belltott levegnyoms elrsekor a kipufoggz egy rszt elirnytja a turbinakerktl, gy ezzel szablyozva a folyamatot.s itt van mg a Turblyuk(amirl elszr nem naon tudtam hogy mi,de ennek is utna nztem,meg is ragadott ez a Turbs tma,elg rdekes)Errl akkor beszlnk, amikor gzads utn a turb mg nem prgtt fel teljesen, s nem szllt elg levegt a nagyobb teljestmnyhez, gy annak hatsa nlkli gyorsulssal kell bernnk. Persze miutn feltltdtt a tltnyoms az aut hirtelen megldul. Mirt is van ez? Alacsony forsulaton a kipufgz nem ramlik elg gyorsan,hogy a turbint a megfelel sebessggel meghajtsa,ezrt kisebb fordulaton ertlen a motor.Ennek megoldsra j meg olds lehet hogy kt kisebb feltlt(V-motoroknl)van a motorban,azaz egy hengersort egy turb tlt fel. Msik hasznos kiegszt lehet turb mell a Blow Off szelep. Ez azt a clt szolglja, hogy amikor a vezet leveszi a lbt a gzrl (pl. vltskor) a hirtelen feltorld levegt (ami nem tud hova menni s lefkezn a turbt) kiengedi a szabadba. Ez azrt j, mert gy forgsban marad a turb, s sokkal gyorsabban felpl a turbnyoms.(gyorsulskor milyen jl jn:) )A turb hatsfoka nvelhet Intercooler segtsgvel(szerintem turb mell elengedhetetlen az intercooler)Ez a szerkezet a turb ltal felmelegtett levegt hti vissza,ami mg srbb is lesz,gy ezzel nvelhet a turb teljestmnye.Csakhogy a dolog nem ennyire "egyszer". A turb utlagos beptse egy igen kltsges mutatvny, s csak nagyon kevs cg csinl ehhez hasonl talaktsokat. Msrszt a szvmotor alkatrszei nem brnk elviselni a jelentsen megnvekedett teljestmnyt(a dugattykat s a hajtkarokat kapsbl ki kellene cserlni, mert a turbs motorokban kovcsolt, vagy prs dugk vannak a nagyobb hterhels miatt). Gondoskodni kell a turb kensrl s htsrl is, de nem rt cskkenteni a srtsi viszonyt az ngyullads megelzse vgett. Mindezek mellett nemrt a jval tbb lerhz igaztani a futmvet s a fkeket is, ha nem akarunk frissen felturbzott kocsinkkal rgtn felcsavarodni egy fra.
Remlem tetszett a cikk,majd rok egy pr szt a Mechanikus feltltkrl is;)

|